Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری بازیگر جدید تلویزیون، قرار است جلوی دوربین مسابقه "ایرانیش" قرار بگیرد تا بعد از مهران مدیری، رامبد جوان، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان، محمدرضا گلزار و حتی سام درخشانی، حالا او خودش را در این چالش، محک بزند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین بار در سریال "وفا" به کارگردانی محمدحسین لطیفی بازی کرد و به عنوان چهره‌ای جدید مطرح شد و بعد از این سریال نقش‌های متفاوتی را بازی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با حضور در فیلم "روز سوم" نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد. پوریا پورسرخ در نخستین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران "آقای‌الف" علی عطشانی در نقش اول (آقای‌الف) ایفای نقش کرد و همچنین در طولانی‌ترین سریال ایرانی یعنی "کیمیا" هم ایفای نقش کرده است.

پوریا پورسرخ؛ شانس زندگی در سریال "وفا"

پوریا پورسرخ قبل از اینکه در سریال "وفا" بازی کند، همزمان با ورودش به مقطع دکترا پیشنهاد بازی در سریال تلویزیونی "فرار بزرگ" را پذیرفت و با این کار وارد حرفه بازیگری شد. او بارها گفته که نقش "ژوبین" در سریال "وفا" بزرگترین شانس زندگی او بوده است. حالا او بعد از سریال‌های خاطرانگیزی همچون "برادر" و "صاحبدلان" در قامتِ مجری مسابقه‌ای تلویزیونی به تلویزیون برمی‌گردد. وقتی از او درباره کارهای دیگر می‌پرسم فقط می‌گوید متمرکزم روی "ایرانیش"! این همان نگاه حرفه‌ای به کار هنری است که بازیگری همچون "پورسرخ" بارها در طول کارهای دیگرش هم به این نکته توجه کرده و بازیگری نیست که در عین حال چند نقش و چند پروژه را با هم قبول کند.

من قائل به این گارد نیستم/ مجری و بازیگر نزدیک به هم

او این روزها بعد از توقفی چند ماهه بابتِ کرونا به لوکیشنِ مسابقه "ایرانیش" آمده تا اولین قسمت این مسابقه را برای 20 تیرماه آماده کند. پوریا پورسرخ در خصوص اولین تجربه اجرایش در تلویزیون و گاردهایی که نسبت به حضور بازیگر مجری‌ها می‌گیرند به خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت: روراست شخصا قائل به این گارد نیستم. همان طوریکه کسانی که در اجرا بودند و آمدند بازیگری کردند و اکثراً موفق هم بودند؛ با آنها همکاری داشتیم هیچ‌وقت از این حرف‌ها بوجود نیامد. مهم این است که هرکس در هرکاری قرار می گیرد با دغدغه بیاید و این برای من اولین اصل است. کسانی که مرا می‌شناسند من معمولاً و اصولاً چشمم به مسیر خودم است. به نظرمن اینکه 5 مسابقه با 5 چهره غیرمجری و بازیگر اجرا می‌شود اتفاق عجیبی نیست. چون مجری، مسابقه‌ای را گارانتی نمی‌کند، همان‌طور که نمونه‌های مؤفق و نامؤفق آن را دیده‌ایم. من قائل به این نیستم، چون معتقدم حوزه اجرا و بازیگری به هم نزدیکند. 

به مجری‌های قدیمی نگاه کرده‌ام

وی افزود: مطمئنا اگر قرار است وارد حوزه اجرا شوم حتماً دست قدیمی‌های این حوزه را نگاه کردم. به نظرمن در حالی به آن اشکال وارد است که اجرای دهمین قسمت مثل اجرای قسمت اول باشد. آن موقع معلوم می‌شود که بدون دغدغه و انگیزه آمدم. اما همه تلاشم را می کنم که حتی اگر یک نفر به خاطر من این برنامه را نگاه می‌کند یک قدم به فرهنگ ایرانی، شناخت بازی‌های ایرانی و اتفاقات و مسائل اجتماعی و فرهنگی که به آن افتخار می‌کنیم و به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی از آن‌ها فاصله گرفته‌ایم و دور شده‌ایم اگر یک بیننده را به این افتخارآفرینی‌ها نزدیک کنم، در واقع به رسالت خودم عمل کرده‌ام. 

خود خودم را مقابل دوربینِ "ایرانیش" قرار می‌دهم

پوریا پورسرخ با اشاره به اینکه دوست دارم مردم مرا عضوی از خانواده خودشان بدانند، تأکید کرد: درست است که اولین تجربه اجرای تلویزیونی‌ام است اما می‌خواهم مثلِ زندگی واقعی‌ام، با مردم صمیمی باشم و آنها مرا جزو خانواده‌شان بدانند. روراست بگویم اگر برنامه، گفت‌وگومحور بود هیچ‌وقت به خودم اجازه نمی‌دادم وارد این عرصه شوم، چون بیان و تخصص خودش را می‌خواهد. اما اینجا مسابقه‌ای خانوادگی‌ است که دو خانواده با هم شرکت می‌کنند. از آن مُدل رسمی و خشک اجرا خارج می‌شوم و در فضایی دوستانه، خود خودم را مقابل دوربینِ "ایرانیش" قرار می‌دهم.

پوریا پورسرخ- مجید مظفری در سریال "ایل‌دا"

نمی‌توانند بگوید از اسپانسر پول گرفته‌ام

این بازیگر سریال‌های تلویزیون و فیلم‌های سینمایی در پاسخ به این سؤال که ظنّ و گمان‌هایی به بازیگر مجریان تلویزیون وارد می‌شود فلان قیمت نجومی دستمزدشان است، افزود: حاضرم هرکس می‌گوید و چنین ظنّ و گمان‌هایی دارد در فضای رسمی قراردادم را رسانه‌ای کنم و فلان تهیه‌کننده‌ای هم چنین ادعایی دارد قرارداد عواملش را بیاورد. در سریال‌های رسانه چندین برابر این پروژه‌ها دستمزد می‌دهند، دستمزدی که من گرفتم اندازه دستمزد یک سریال رسانه‌ای است چه بسا کمتر. به نظرمن این حرف‌ها همه به خاطر اتفاقات و اشتباهاتی که قبلاً در این نوع مسابقات افتاده است، وجود دارد. اسپانسر ویژه‌ای آمده و جوایز و دستمزدهای ویژه‌ای داده‌اند حالا ما بدشانس بودیم یا بدقیافه، شعبه‌اش به ما نخورده است! من اجرای برنامه‌ای را برعهده دارم که قراردادم زیرنظر سازمان صداوسیما است و هیچ‌کس نمی‌تواند دو روز دیگر بیاید و بگوید از اسپانسر پول گرفته‌ام.  

چرا بازیگران اجرا را بازی می‌کنند؟

وی در خصوص نقدها به اجرای بازیگران در تلویزیون که بیش از اجرا، نقش بازی می‌کنند گفت: من برای اجرای "ایرانیش" کاملاً به زندگی شخصی‌ام رجوع می‌کنم. چون دو طرف مسابقه دو خانواده‌اند؛ من به خاطر اجرای این مسابقه، تمام مسابقه‌های تلویزیونی را رصد کردم، مثلاً مسابقه‌ای دیدم و خوشم آمد "هوش‌برتر" نام داشت که خیلی دکور ویژه و سلبریتی خاصی نداشت که آن مسابقه را اجرا کند. اگر قرار باشد من آن مسابقه را اجرا کنم باید با فضای رسمی‌تر و ریاضی بیشتری اجرا کنم. منظورم این است، "ایرانیش" فضای غیررسمی‌تری نسبت به برخی از اجراهای دیگری که دیدم، می‌طلبد. 

شهاب‌ حسینی از روایت "شکرستان" تا بازگشت به اجراچالش خبرنگاران با عوامل "سرباز"/ آیا این سربازی واقعیت داشت؟آخرین خبرها از سریال شهید "صیاد شیرازی"/ آیا قراردادهای جدید، بازیگران حاشیه‌ساز را متعهد می‌کند؟نمایش خانگی|آیا ساترا فرمانده بازارِ ناملایمِ نمایش‌خانگی می‌شود؟

پوریا پورسرخ قبل از عید نوروز در سریال "ایل‌دا" به کارگردانی راما قویدل ایفای نقش کرده و قرار است این سریال تلویزیونی در چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس روی آنتن برود.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط مجریان تلویزیون سینمای ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجریان تلویزیون سینمای ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون مجریان تلویزیون سینمای ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون پوریا پورسرخ مسابقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۵۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب

دریافت 113 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.

سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابون‌پزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفت‌های منصور (برادر رعنا) با او ازدواج می‌کند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.

گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.

جبار آذین منتقد چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سال‌های بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت‌ پردازی‌های اصولی، مقبول و دیالوگ‌های خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهره‌گیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازی‌های روان از ویژگی‌های «رعنا» محسوب می‌شود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشق‌ها، رشادت‌ها، مبارزه‌ها، آرمان‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها بگوید و چه خوب هم در آن سال‌های کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همین‌ها «رعنا» را با تجربه اندوزی‌هایش در اذهان به یادگار گذاشت.

اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.

موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.

طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.

گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.

این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.

همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمی‌ترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.

چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.

کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از بررسی مشکلات روستای چاشم مهدیشهر
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • ویدیوی ادعایی درباره هک تلویزیون و پاسخ صداوسیما
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • خبر‌هایی از تجلیل دانش آموزان از معلمان خود
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد